Merchandise – fortfarande en bra idé

Hur marknadsför företag sig idag? Man skulle kunna tro att allt handlar om sociala medier. Men profilkläder och merchandise av annat slag är fortfarande effektivt. Det visar bl.a. det svenska företaget New Waves omvända vinstvarning, som kom nyligen.
Merchandise är ett brett begrepp, som kan innefatta allt från leksaker och barnkläder med kända figurer från barnprogram eller böcker (Pippi-leksaker, Bamse-kläder med mera) till profilkläder.
Om du varit inne i en leksaks- eller barnklädesaffär på sistone har du säkert märkt att den här typen av barnprodukter är lika populära som tidigare. Men det gäller inte bara den här typen av merchandise, utan även profilkläder. Ett bevis för detta hittar man faktiskt på tidningarnas ekonomisidor.
Omvänd vinstvarning från New Wave
Det är nog många som inte känner till New Wave, trots att företaget ersätter ungefär 6 miljarder årligen. Men de allra flesta har nog något plagg från Craft hemma i garderoben. Detta varumärke är det mest kända i New Waves portfölj, som är fokuserad på profilkläder och andra former av merchandise.
Till skillnad från många företag har New Wave gått bra även under pandemin. Faktum är att man nyligen gjorde en omvänd vinstvarning. Till viss del handlar det om att man kunnat täcka upp på nya områden inom profilprodukter, bl.a. elektronik, när efterfrågan på klassiska profilkläder minskat. Man har också permitterat personal, och tagit emot bidrag för att täcka upp för minskad försäljning.
Men även med hänsyn tagen till allt detta har det gått oväntat bra för företaget, skriver Affärsvärlden. Kanske beror det till viss del på att intresset för smittsäkra former av träning, som löpning, och smittsäkra aktiviteter som friluftsliv. Bl.a. Craft har många produkter inom dessa segment. Vi har dessutom inte blivit mindre benägna att bära kläder med företagsnamn på, snarare tvärt om.